GA-konferansen 2020

Luftfartstilsynets ledelse har 9. mars 2020 bestemt at GA-konferansen 2020 dessverre ikke skal gå som planlagt. Konferansen vil altså ikke gå av stabelen 14. og 15. mars 2020. Luftfartstilsynet beklager at det gode programmet ikke blir gjennomført som planlagt. Grunnen til avgjørelsen er faren for smitte av Coronavirus.

GA-konferansen 2020 vil gi deg innblikk i:

* Ny flyteknologi, hydrogen og batterifly. Hør fra de som utvikler teknologien og beveger markedet.

* ADS-B i Norge i fremtiden.

* Nytt regelverk for instrumentbevis, instruktørrettighet og skolefly.

* Utviklingen på arbeidsmarkedet for flygere. Du får en sjanse til å bli ansatt! Ta med sertifikat og loggbok.

* Hendelser og ulykker i alle grader og avskygninger. Du vil bli sikrere og bedre rustet til å takle kriser både i lufta og på bakken.

* Part M Light. Fremtidens vedlikeholdskrav til private fly.

Program

Konferansen går over to dager: lørdag 14. og søndag 15. mars 2020. Begge dager er det laget et hovedprogram som foregår i en stor konferansesal. På søndag er det bare hovedprogrammet, mens på lørdagen kan man velge alternativer til hovedprogrammet. 


Her er hovedprogrammet for lørdag:

TidForedragsholder
TittelOrganisasjonInnleggAktualitet
0915Lars KobberstadLuftfartsdirektørLuftfartstilsynetVelkomst

0930James Plowman
ZeroAvia
Hydrogen powered aircraft
ZeroAvia har fløyet en hydrogen-elektrisk PA-46
1030Espen Høiby  
CEO
OSM Aviation
Fremtidens luftfart  
OSM har bestilt 60 batterielektriske skolefly
1115Espen Høiby  
CEO
OSM Aviation
Situasjonen på arbeidsmarkedet    
Hvordan er, og blir arbeidsmarkedet?
1130Lunsj


Inkludert i deltakeravgiften
1230Fabian Kiensle
Sales manager Europe
GarminADS-B in European GA
Garmin har gjort et ADS-B- inn forsøk i Tyskland 
1315John Franklin Head of safety promotionEASAThe effect of non-regulatory work on safetyVirker det å styre med annet enn regler?
1345Tom RørenStyremedlemHarald Krogs minnefond
GA-sikkerhetsforumHva gjør GA-sikkerhetsforum?
1430Chrstian Mikalsen
Privatflyger
Oslo GATa med betalende passasjerer, - lovlig        
Oslo GA har laget en nettside for å gjøre spleiseflyging lovlig.
1500Jens NesbøRådgiverSamferdselsdepartementet
Departementets forslag til ny GA-flyplass for OsloKonklusjonen på en lang prosess nærmer seg.
1540George LundbergInstruktørOslo FlyveklubbÅ totalhavarere et flyGeorge nødlandet et fly og ble sittende fast i vraket under vann.
1600Tor Arne RamsvikFlyteknisk inspektørLuftfartstilsynetPart M LightHvordan blir reglene for å vedlikeholde private fly?
1730Slutt



 

Fra 1315 til 1530 på lørdag kan du velge to alternativer til hovedprogrammet. Du kan velge mellom disse alternativene:                        

Instrumentrettighet    

TidNavnFunksjonOrganisasjonTittelTema
1315Helge Rossebø
Flygerinspektør
Luftfartstilsynet
Basic Instrument Rating
Hvordan få BIR?
1345Svein-Erik DitløvsenFlygerinspektør
Luftfartstilsynet
CBIRHva sier regelverket?
1400Terje Sande
PrivatflygerFly 1912Instrument Rating USAEASA IR via FAA
1445Bjørnar Øverland
PrivatflygerOslo GA
CBIRModulær EASA IR
1530Slutt



- eller

Luftromskrenkelser

TidNavnFunksjonOrganisasjonTittelTema
1315Tommy Norvik  
Privatflyger Oslo flyveklubb
 Jeg "busta" Oslo TMA
Hvorfor krenker man luftrom?
1340Tom Jørgen Olstad
FlygelederAvinor flysikring
Hvor oppstår AIHvilke risikofaktorer finnes?
1400Morten Braathen
FlysikringsinspektørLuftfartstilsynetHvem har ansvaret?Luftrom. separasjon og terreng
1440Tom Jørgen Olstad  
FlygelederAvinor flysikring
Flygeleders ansvar?Plenumssamtale
1500Tommy Norvik
PrivatflygerOslo flyveklubbHvordan unngå Luftromskrenkelse
Innføring i appnav
1530Slutt




Fra 1540 kan du igjen velge hovedprogrammet, som angitt i gult over, eller velge ett av to andre temaer. Her er de to alternativene til hovedprogrammet på lørdag i tiden 1540 til lørdagens slutt kl. 1730.

DTO

TidNavnFunksjonOrganisasjonTittelTema
1540

Svein-Erik Ditløvsen

FlygerinspektørLuftfartstilsynetStatus DTOHvordan gikk omleggingen?

Stian Kultorp
FagansvarligNLFStatus DTO
Hvordan gikk omleggingen?

Stein Veie Rosvoll
Daglig lederRossi HelicopterStatus DTO
Hvordan gikk omleggingen?
1600Helge Rossebø
Flygerinspektør
Luftfartstilsynet
LAPL-instruktører.
Ikke-EASA-fly
Hvordan bruke Annex II-fly til skoling. Hvordan kan flytid godskrives?
1630Svein-Erik Ditløvsen
Flygerinspektør
Luftfartstilsynet
LAPL og privilegieneLAPL følger en annen logikk enn rettigheter
1700Helge Rossebø
Flygerinspektør
Luftfartstilsynet
Oppfrisking av FIFornyelse og forlengelse av FI
1730
Slutt



- eller

Praktisk info     

TidNavnFunksjonOrganisasjonTittelTema
1540Morten HenvallAIS/NOTAMAvinorBruk flight plan riktigSystemet for NOTAM,IPPC,koder for ny avionikk
1600Faris SyndlandTollerTolletatenTollregler for GADet du må vite om Schengen, EU, EØS og Norden
1630Bjørn BøFlyplassinspektørLuftfartstilsynetSnowtamNye regler for private vinteroperasjoner
1650Per Julius HelwegPrivatflygerFlyakademietKlar baneRunway in sight - men trygg? For flyger og flyplasseier.
1730Slutt



          

På søndag den 15. mars 2020 er det kun ett program.                    

Her er programmet for søndag:       

Tid:NavnFunksjonOrganisasjonTittel Aktualitet
0930Hans Edvard SundeFlyoperativ inspektørLuftfartstilsynetHendelse eller ulykke?Hva gjør at noe utvikler seg til en ulykke?
0945Helle Aune LarssenSeniorrådgiverLuftfartstilsynetNF-2007Hva skjer med en innkommet rapport?
1030Jon SneltvedtHavariinspektørSHTNår uhellet er uteHva er utfallet av SHTs arbeid?
1100Hans Edvard SundeInstruktørUglen flyklubbDen årlige instruktørtimenKosetur eller forskjell mellom liv og død?
1115Richard SimonsenDaglig leder 
Altaulykken
Alle ombord døde. Hvordan håndterer man en slik ulykke?
1200Lunsj


Lunsj er inkludert i deltakeravgiften.
1300Fabian Kiensle
Sales manager EuropeGarminAutolandPush the button and the plane lands itself.
1330Marianne Iversen  


Pilots need to know
Man/machine interface
1430Willy Ludvigsen
MAFEksotisk flyging
Byshflyging i utviklingsland
1500Bjørn Johnsen
CFI Dash 8WiderøeFly i WiderøeLivet på Kyllingmarkene
1520PanelsamtaleFartøysjefen etter ulykken

LN-RAL, NEW,NEX, SK 751      

1600Slutt




Kostnader

I år koster det kr. 400,- å melde seg på. Til gjengjeld får du hotellets rikholdige lunsj begge dager i tillegg til snacks, te og kaffe i møterommene. Luftfartstilsynet betaler selve konferansen og subsidierer hver deltaker med omtrent like mye som deltakeravgiften.

Hotell

Trenger du hotell, er du selvsagt velkommen til å bo på konferansehotellet. Se mer om hotellets fasiliteter her.


Utstillere

AIS/NOTAM

Norges Luftsportforbund

Garmin

Deon Mitton

AOPA

MAF

Tolletaten

Luftfartstilsynet


Beklager, påmeldingsfristen er utløpt. Ta kontakt med arrangøren for mer informasjon