Luftfartstilsynets ledelse har 9. mars 2020 bestemt at GA-konferansen 2020 dessverre ikke skal gå som planlagt. Konferansen vil altså ikke gå av stabelen 14. og 15. mars 2020. Luftfartstilsynet beklager at det gode programmet ikke blir gjennomført som planlagt. Grunnen til avgjørelsen er faren for smitte av Coronavirus.
GA-konferansen 2020 vil gi deg innblikk i:
* Ny flyteknologi, hydrogen og batterifly. Hør fra de som utvikler teknologien og beveger markedet.
* ADS-B i Norge i fremtiden.
* Nytt regelverk for instrumentbevis, instruktørrettighet og skolefly.
* Utviklingen på arbeidsmarkedet for flygere. Du får en sjanse til å bli ansatt! Ta med sertifikat og loggbok.
* Hendelser og ulykker i alle grader og avskygninger. Du vil bli sikrere og bedre rustet til å takle kriser både i lufta og på bakken.
* Part M Light. Fremtidens vedlikeholdskrav til private fly.
Program
Konferansen går over to dager: lørdag 14. og søndag 15. mars 2020. Begge dager er det laget et hovedprogram som foregår i en stor konferansesal. På søndag er det bare hovedprogrammet, mens på lørdagen kan man velge alternativer til hovedprogrammet.
Her er hovedprogrammet for lørdag:
Tid | Foredragsholder
| Tittel | Organisasjon | Innlegg | Aktualitet |
0915 | Lars Kobberstad | Luftfartsdirektør | Luftfartstilsynet | Velkomst
|
|
0930 | James Plowman |
| ZeroAvia
| Hydrogen powered aircraft
| ZeroAvia har fløyet en hydrogen-elektrisk PA-46 |
1030 | Espen Høiby
| CEO
| OSM Aviation
| Fremtidens luftfart
| OSM har bestilt 60 batterielektriske skolefly |
1115 | Espen Høiby
| CEO
| OSM Aviation
| Situasjonen på arbeidsmarkedet
| Hvordan er, og blir arbeidsmarkedet? |
1130 | Lunsj |
|
|
| Inkludert i deltakeravgiften |
1230 | Fabian Kiensle
| Sales manager Europe
| Garmin | ADS-B in European GA
| Garmin har gjort et ADS-B- inn forsøk i Tyskland |
1315 | John Franklin | Head of safety promotion | EASA | The effect of non-regulatory work on safety | Virker det å styre med annet enn regler? |
1345 | Tom Røren | Styremedlem | Harald Krogs minnefond
| GA-sikkerhetsforum | Hva gjør GA-sikkerhetsforum? |
1430 | Chrstian Mikalsen
| Privatflyger
| Oslo GA | Ta med betalende passasjerer, - lovlig
| Oslo GA har laget en nettside for å gjøre spleiseflyging lovlig. |
1500 | Jens Nesbø | Rådgiver | Samferdselsdepartementet
| Departementets forslag til ny GA-flyplass for Oslo | Konklusjonen på en lang prosess nærmer seg. |
1540 | George Lundberg | Instruktør | Oslo Flyveklubb | Å totalhavarere et fly | George nødlandet et fly og ble sittende fast i vraket under vann. |
1600 | Tor Arne Ramsvik | Flyteknisk inspektør | Luftfartstilsynet | Part M Light | Hvordan blir reglene for å vedlikeholde private fly?
|
1730 | Slutt |
|
|
|
|
Fra 1315 til 1530 på lørdag kan du velge to alternativer til hovedprogrammet. Du kan velge mellom disse alternativene:
Instrumentrettighet
Tid | Navn | Funksjon | Organisasjon | Tittel | Tema |
1315 | Helge Rossebø
| Flygerinspektør
| Luftfartstilsynet
| Basic Instrument Rating
| Hvordan få BIR?
|
1345 | Svein-Erik Ditløvsen | Flygerinspektør
| Luftfartstilsynet
| CBIR | Hva sier regelverket? |
1400 | Terje Sande
| Privatflyger | Fly 1912 | Instrument Rating USA | EASA IR via FAA |
1445 | Bjørnar Øverland
| Privatflyger | Oslo GA
| CBIR | Modulær EASA IR |
1530 | Slutt |
|
|
|
|
- eller
Luftromskrenkelser
Tid | Navn | Funksjon | Organisasjon | Tittel | Tema |
1315 | Tommy Norvik
| Privatflyger | Oslo flyveklubb
| Jeg "busta" Oslo TMA
| Hvorfor krenker man luftrom?
|
1340 | Tom Jørgen Olstad
| Flygeleder | Avinor flysikring
| Hvor oppstår AI | Hvilke risikofaktorer finnes? |
1400 | Morten Braathen
| Flysikringsinspektør | Luftfartstilsynet | Hvem har ansvaret? | Luftrom. separasjon og terreng |
1440 | Tom Jørgen Olstad
| Flygeleder | Avinor flysikring
| Flygeleders ansvar? | Plenumssamtale |
1500 | Tommy Norvik
| Privatflyger | Oslo flyveklubb | Hvordan unngå Luftromskrenkelse
| Innføring i appnav |
1530 | Slutt |
|
|
|
|
Fra 1540 kan du igjen velge hovedprogrammet, som angitt i gult over, eller velge ett av to andre temaer. Her er de to alternativene til hovedprogrammet på lørdag i tiden 1540 til lørdagens slutt kl. 1730.
DTO
Tid | Navn | Funksjon | Organisasjon | Tittel | Tema |
1540 | Svein-Erik Ditløvsen | Flygerinspektør | Luftfartstilsynet | Status DTO | Hvordan gikk omleggingen? |
| Stian Kultorp
| Fagansvarlig | NLF | Status DTO
| Hvordan gikk omleggingen?
|
| Stein Veie Rosvoll
| Daglig leder | Rossi Helicopter | Status DTO
| Hvordan gikk omleggingen?
|
1600 | Helge Rossebø
| Flygerinspektør
| Luftfartstilsynet
| LAPL-instruktører. Ikke-EASA-fly | Hvordan bruke Annex II-fly til skoling. Hvordan kan flytid godskrives? |
1630 | Svein-Erik Ditløvsen
| Flygerinspektør
| Luftfartstilsynet
| LAPL og privilegiene | LAPL følger en annen logikk enn rettigheter
|
1700 | Helge Rossebø
| Flygerinspektør
| Luftfartstilsynet
| Oppfrisking av FI | Fornyelse og forlengelse av FI |
1730
| Slutt |
|
|
|
|
- eller
Praktisk info
Tid | Navn | Funksjon | Organisasjon | Tittel | Tema |
1540 | Morten Henvall | AIS/NOTAM | Avinor | Bruk flight plan riktig | Systemet for NOTAM,IPPC,koder for ny avionikk |
1600 | Faris Syndland | Toller | Tolletaten | Tollregler for GA | Det du må vite om Schengen, EU, EØS og Norden |
1630 | Bjørn Bø | Flyplassinspektør | Luftfartstilsynet | Snowtam | Nye regler for private vinteroperasjoner |
1650 | Per Julius Helweg | Privatflyger | Flyakademiet | Klar bane | Runway in sight - men trygg? For flyger og flyplasseier. |
1730 | Slutt |
|
|
|
|
På søndag den 15. mars 2020 er det kun ett program.
Her er programmet for søndag:
Tid: | Navn | Funksjon | Organisasjon | Tittel | Aktualitet |
0930 | Hans Edvard Sunde | Flyoperativ inspektør | Luftfartstilsynet | Hendelse eller ulykke? | Hva gjør at noe utvikler seg til en ulykke? |
0945 | Helle Aune Larssen | Seniorrådgiver | Luftfartstilsynet | NF-2007 | Hva skjer med en innkommet rapport? |
1030 | Jon Sneltvedt | Havariinspektør | SHT | Når uhellet er ute | Hva er utfallet av SHTs arbeid? |
1100 | Hans Edvard Sunde | Instruktør | Uglen flyklubb | Den årlige instruktørtimen | Kosetur eller forskjell mellom liv og død? |
1115 | Richard Simonsen | Daglig leder |
| Altaulykken
| Alle ombord døde. Hvordan håndterer man en slik ulykke?
|
1200 | Lunsj |
|
|
| Lunsj er inkludert i deltakeravgiften. |
1300 | Fabian Kiensle
| Sales manager Europe | Garmin | Autoland | Push the button and the plane lands itself. |
1330 | Marianne Iversen
|
|
| Pilots need to know
| Man/machine interface |
1430 | Willy Ludvigsen |
| MAF | Eksotisk flyging
| Byshflyging i utviklingsland
|
1500 | Bjørn Johnsen
| CFI Dash 8 | Widerøe | Fly i Widerøe | Livet på Kyllingmarkene |
1520 | Panelsamtale | Fartøysjefen etter ulykken
|
| LN-RAL, NEW,NEX, SK 751
|
|
1600 | Slutt |
|
|
|
|
Kostnader
I år koster det kr. 400,- å melde seg på. Til gjengjeld får du hotellets rikholdige lunsj begge dager i tillegg til snacks, te og kaffe i møterommene. Luftfartstilsynet betaler selve konferansen og subsidierer hver deltaker med omtrent like mye som deltakeravgiften.
Hotell
Trenger du hotell, er du selvsagt velkommen til å bo på konferansehotellet. Se mer om hotellets fasiliteter her.
Utstillere
AIS/NOTAM
Norges Luftsportforbund
Garmin
Deon Mitton
AOPA
MAF
Tolletaten
Luftfartstilsynet