Photo: Colourbox.com/ Photographer Heliosphile
Pedagogikk i barnehagelærerutdanningen – Kollektive læringsprosesser
Vi har gleden av å invitere til den 3. konferansen av Pedagogikk i barnehagelærerutdanningen, dette året ved Høgskolen i Østfold, avdeling Remmen.
Årets konferanse tar utgangspunkt i kooperative læringsprosesser, og har et ønske om å skape nettopp kooperative læringsprosesser rundt pedagogikkens rolle i barnehagelærerutdanningen.
Som utgangspunkt for gode samtaler har vi lagt opp til en blanding av foredrag, workshops og sesjoner. Vi ønsker oss flere bidrag til workshops og sesjoner, ta kontakt med konferansekomiteen om dere har noe dere kunne tenke dere å bidra med innen 31.05.2018
Vi gleder oss til å se dere!
Med vennlig hilsen
konferansekomiteen
Kontaktpersoner
Sigrid Eskestrand Hoveid
Kjartan Belseth
Merete Ellen Lunde
Program
med forbehold om endringer
Mandag 8. oktober
12.00-12.45:
Registrering, mingling, og enkel lunsj
12.45-13.00:
Velkommen til konferanse!
13.00-15:00:
Slipp grepet, ikke ansvaret: Kooperative læringsprosesser
med Ninni Sandvik, dosent HiØ, Nina Johannesen, førsteamanuensis HiØ, Ann-Sofi Larsen, førsteamanuensis HiØ, Bente Ulla, førsteamanuensis HiØ, Mette Røe Nyhus, førstelektor HiØ
Inspirert av arbeidet med de yngste barnas bidrag i læringsprosesser i barnehagen, løfter vi frem eksperimenterende skapelser og hendelser i høyere utdanning. Med ønske om å konstruere ny kunnskap om hvordan studenter og lærere kan bidra inn i kooperative læringsprosesser, går vi i motstand mot dominerende tanker om læring som individuelle og kognitive prosesser. Prosessene krever at vi alle blir konfrontert med det enda ikke kjente når det åpnes muligheter for å tre inn i et rom der studenter og lærere eksperimenterer med å utfordre, utforske og utvikle kunnskap.
15.00-15.30:
Pause
15.30-17.00:
Kooperative læringsformer i barnehagelærerutdanningen
Workshops (parallellsesjoner)
Den fiktive barnehagen
med Beate Lund, høgskolelektor, HiØ og Kari-Mette Rudolph, høgskolelektor, HiØ
Hvordan kan vi gi erfaringer og opplevelser som gjenskaper noe av kompleksiteten i lederrollen i barnehagen? «Vår fiktive barnehage» er et utviklingsprosjekt i emnet Ledelse, samarbeid og utvikling. Studentene danner en gruppe som er et tenkt lederteam i en tenkt barnehage og blir stilt ovenfor faglige og etiske utfordringer gjennom hele emnet. Dette kan oppleves som en lekende arbeidsform som bidrar til å utvikle kooperative læringsformer. Vil du være med å prøve?
Å sette forskjelligheter i spill
med Nina Johannesen, førsteamanuensis, HiØ og Marianne Østli, høgskolelektor, HiØ
Det handler om å utfordre forståelser av forskjellighet. Med inspirasjon fra et program fra DR har vi laget et «opplegg» hvor det er et poeng å kjenne mangfold på egen kropp, bli utfordret og utfordre andre. Videre er det viktig å lytte til andres forståelser og opplevelser og kjenne på usikkerhet og tvil. Opplevelsene blir drøftet i lys av teoretiske begreper som mangfold, diskurs, tilhørighet, makt, inkludering/ekskludering.
Utforskende, kollektive og studentaktive læringsformer i praksis
med Kristin Rydjord Tholin, dosent Høgskolen i Sørøst-Norge
Utsagnet «Jeg lærer bedre av å oppleve» er hentet fra et prosjekt der barnehagelærerstudenter utforsket sine forståelser av teori i praksis. Intensjonen var å fremme samarbeidet mellom studenter, praksisbarnehager og høgskole og styrke studentenes forskningsbaserte kunnskap. Hvordan kan man legge til rette for utforskende og studentaktive læringsformer i begge institusjoner? Hvordan kan vi skape meningsfulle sammenhenger (koherens) mellom de teoretiske og praktiske delene av utdanningen? Prosjektet synliggjorde potensiale for å styrke barnehagelærerutdanningen gjennom utvidet deltakelse i praksisbarnehagen.
Kritisk kroppsklipp
med Ninni Sandvik, Mette Røe Nyhus, Ann Sofi Larsen og Bente Ulla
Inspirert av barns tegninger på asfalten, eksperimenterer vi med elementer i en sesjon omtalt som Kritisk Kroppsklipp. Vi starter med å trekke opp en strek rundt kroppen som danner et utgangspunkt for å tenke sammen. Posthumane spekulasjoner skapes for å utvide dominerende logikker knyttet til subjektforståelser i barnehagepedagogisk utdanning.
19:00:
Felles konferansemiddag på Fredriksten festning
Tirsdag 9. oktober
9.15-11.30:
Pedagogtillblivande –
Om undervisningens estetiska, etiska och politiska dimensioner
Med Liselott Mariett Olsson Associate Professor
Södertörn University, Stockholm Sweden
På senaste tiden lyfts vikten av att undervisningsbegreppet förtydligas i förskolan. I den här presentationen granskas olika sätt att förstå undervisningsbegreppet med särskilt fokus på dess ursprung i en pedagogisk kunskapstradition. Estetik, etik och politik lyfts fram som tre viktiga dimensioner av undervisningspraktik och presentationen utforskar vad det kan innebära att verka som pedagog inom dessa
11.30-12.30:
Lunsj
12.30-13.30:
Er det pedagogikk som skaper barnehagelærerutdanningens identitet?
med Halvor Hoveid, professor i pedagogikk, NTNU
En drøfting med deltakerne om pedagogikk bare har en rolle i barnehagelærerutdanningen, at den fyller noen oppgaver for barnehagelærerutdanningen gjennom forventninger som ligger der, eller om pedagogikk må være den kollektiv bevegelse som skaper barnehagelærerutdanning gjennom å gjenkjenne seg som ansvarlig for å skape barnehagelærernes identitet.
13.30-14.15
pause og refleksjonskafe
14.15-15.00
Er det pedagogikk som skaper barnehagelærerutdanningens identitet?
med Halvor Hoveid, professor i pedagogikk, NTNU
Hva slags strukturer er pedagogikken i barnehagelærerutdanningen en del av? Kan vi strekke oss utover denne strukturen, sammen, for å skape noe som er et kooperativt uttrykk, en kollektiv bevegelse av barnehageutdannere?
Påmeldingsfrist: 13.8.18
Konferansehotell:
Fredriksten hotell (i Fredriksten festning)
Kr. 895,- for enkeltrom inkludert frokost
Thon hotell Halden (ved havnen, nær stasjonen)
Kr. 1 037,- pr. person inkludert frokost
Prisene gjelder for deltagere på konferansen. Oppgi dette ved bestilling.