NORDIC TRAINING nivå 2
Sted: Granåsen v/inngangen Trondheim Idrettsklinikk
Startdato : 29.09.2020 10:00
Sluttdato : 29.09.2020 11:30
Påmeldingsfrist : 28.09.2020 10:00
Legg til i kalender
:
Kontaktperson for arrangementet:
Anne Tamlag
Tel: 920 14 735
anne@heltannet.no

NORDIC TRAINING nivå 2

Har du kommet i gang med treningen i høst? Er det kjedelig å trene alene? 

Bli med Trondheim Idrettsklinikk i bymarka på en artig og variert treningsform.


Nordic Training – mye mer enn bare stavgang

Vi tar deg med på en helhetlig treningsøkt i naturen.

Vi går innover variert terreng i marka med staver og trener kondisjon, styrke, smidighet og balanse på en variert og lystbetont måte. Nordic Training arrangeres vår og høst.


Hvordan legges treningstimene opp?

Hver time er forskjellig, men inneholder de samme elementene. Vi går til de vakre perlene som vi har i Bymarka og starter alltid rolig ut. Vi varmer godt opp med diagonalgang, og underveis i økten legger vi inn styrketrening - med og uten strikk, hurtighetstrening, samt smidighet og balanseøvelser. 


Hvem passer Nordic Training for?

- Deg som av en eller annen grunn ikke kan, eller vil løpe

- Deg som vil trene både armer og bein når du først holder på

- Deg som vil skåne knærne for harde støt mot underlaget

- Deg som vil trene ute i naturen og sammen med andre


Effekten av Nordic Training

Å trene i naturen vil gi deg en herlig utendørs opplevelse og en god mental avkobling.

Mange av de ekstra helse- og treningsgevinstene ved stavgang ligger i selve stavtaket, og den lett gyngende gangen.

Stavgang øker sirkulasjon i armer, skuldre, rygg og nakke og ved hjelp av armstyrken i steget demper belastning på knær, 

ankler og hofter.

Riktig teknikk er alfa og omega for treningseffekten som du vil lære på kurset.

Nordic training konseptet vil gi deg økt kondisjon, styrke og balanse.


Hva trenger du av utstyr?

- Treningsstrikk – anbefaler strikk med håndtak i begge ender og et Gore-Tex materiale midt på, både i med tanke på effekt og treningsopplevelse.

- Nordic Walking staver

Første gang får du låne staver og strikk for å finne hva som er riktig størrelse for deg. Strikk selger vi ved klinikken og vi gir deg råd om staver.

Videre anbefales det å ha joggesko med grove såler, terrengsko eller orienteringssko egnet for skog og mark. Gode funksjonelle klær til utetrening. Hansker er godt å ha. Ta gjerne med en liten sekk med drikkeflaske og evt. en varm genser til avspenningsøkten.


Nordic Training – nivå 1
Her er det ingen løping eller hopp. Et jevnt over roligere tempo som kan passe bra for deg som trenger å komme i gang etter et lengre tids avbrekk, som har begrensninger og for deg som er eldre og naturlig nok må ta det litt roligere i "svingene".

Nordic Training – nivå 2
Her er tempoet nokså raskt og løping og spenst og hurtighet kan forekomme. Er du ikke i form til dette, kan du fint stå over hopp og sprett og vi finner alternative øvelser.


Høstens timeplan 2020

Oppstart uke 40 – du kan velge mellom disse treningstidene NB: Treningsfri i høstferien, uke 41)

Mandag:  kl 10.00 - 11.30 (nivå 1)  28.09.20

Tirsdag:  kl  10.00 – 11.30 (nivå 2)  29.09.20

Oppmøtested: Granåsen v/ inngangen til Trondheim Idrettsklinikk

Pris: introduksjonspris kr 1.290,- (ord. Pris kr 1690,-)

Inkluderer 6 treningsøkter på 90 min 1 gang i uken

Påmelding:

Maks.15 deltagere pr. gruppe. 


INSTRUKTØR:  

Anne Tamlag, Massasjeterapeut  & UTE instruktør i Dekktrening og Nordic Training


Spørsmål?

Ta kontakt på mail anne@heltannet.no eller telefon 920 14 735