MTF FORDYPNING: Fokus Kverndokk & Wiik

Kurs:  MTF FORDYPNING: Fokus Kverndokk & Wiik

Kursholder:  Gisle Kverndokk/komponist og Øystein Wiik/dramatiker

Dato: 29.- 30.- 31. oktober 2019.

Kl: 10.00 - 16.00 alle dager  

Lokalitet:  Gamle Raadhus Scene, Christiania Torv 1, 0157 Oslo.

Pris MTF: kr. 850,-

Pris Andre: kr. 1150,-

Max antall: 10 stk 

Kriterier for påmelding:  


Om Kurset:  

I vår kurs serie MTF Fordypning har vi nå gleden av å presentere to nestorer innen norsk musikkdramatikk.

Gisle Kverndokk og Øystein Wiik har gjennom årenes løp gitt opphav til en lang rekke musikkdramatiske verk. Det hele startet med musikalen Sofies Verden i 1998. Siden den gang har de skrevet hele 12 verk sammen, og deres musikaler og operetter er satt opp på scener i Norge, Tyskland, Østerrike, Sveits og USA. I denne tre dager lange workshoppen skal vi dykke ned i deres store katalog. Vi skal få inngående kunnskap om de forskjellige verkene, veien til verkenes opphav, og ikke minst lære betydningen av ord og toner i samspill.


Vi arbeider med:  Stoff fra følgende musikaler / operaer:

Sofies Verden, Vincent, Farlige forbindelser, Frendelaus, Martin L., Dickie Dick Dickens, Max and Moritz, Supersize Girl, Jorden rundt på 80 dager (to versjoner: opera og musikal), Rosens navn, Fanny og Alexander.

Det finnes sanger på norsk, tysk og engelsk.

Noter kan fåes fra MTF. Kverndokk og Wiik lager en liste over aktuelle sanger. 


Dagsplan dag 1: 

Introduksjon hvor Gisle og Øystein forteller om sitt virke, og gir et innblikk i skapelsesprosesser, bakgrunnshistorier på det stoffet som skal jobbes med, og viktige aspekter ved framføringene.

Vi begynner med masterclass.


Dagsplan dag 2: 

Masterclass.


Dagsplan dag 3:

Masterclass som ender med en liten visning hvor alle deltagerne framfører sitt stoff.


Forberedelse:  

Sangene bør være innstudert.


Ta med:  

Noter på de aktuelle sangene.


Form: Workshoppen vil være i en masterclass-situasjon hvor alle hører på alle. 

Formål:  Å lære å kjenne repertoaret som finnes i Wiik og Kverndokks musikaler, utvide musikalrepertoaret til norsk, skandinavisk, europeisk stoff.

Mål:  Et dypdykk i nytt repertoar som kan gi en grundig forståelse for en musikalartists utfordringer ved å framføre enkeltsanger og frittstående scener fra ulike musikaler. Å jobbe med karakterforståelse, tekstanalyse, musikkanalyse, interpretasjonog få input fra de som har skrevet dette. 



Kort cv:  

Gisle Kverndokk har studert komposisjon ved Norges musikkhøgskole og The Juilliard School i New York. Hans verkliste omfatter en lang rekke orkesterverk, kammermusikk, opera, musikaler, kirkemusikk og musikk for teater, dans og film. Hans samarbeid med Øystein Wiik har resultert i 10 helaftens musikaler og operaer satt opp på scener i Norge, Tyskland, Østerrike, Sveits og USA. Bl.a. Sofies Verden, Frendelaus og Martin L. , Jorden rundt på 80 dager (Opera og Musikal versjon), barneoperaene Max and Moritz og Supersize Girl, Vincent van Gogh, Farlige Forbindelser, Dickie Dick Dickens, Fanny & Alexander og I rosens navn.

Sammen med Ivar Tindberg har han skrevet operaen “Den fjerde nattevakt” (Den Norske Opera 2005 og 2012) som vant Edvard prisen i 2006, og radiooperaen ”Bokken Lasson – sensibel suksess” som vant førstepris i Prix Italia i 2000.

Han har også samarbeidet med Aksel-Otto Bull om operaene ”Påske” (Opera Sør 2014) og ”Upon this Handful of Earth” (St. Ignatius kirken i New York 2017). Deres musikal ”Ruth Maier” har vært vist på New York Theatre Barn’s New Works Series i 2015 og oppført i konsertversjon i The National Gallery of Art, Washington, i 2017. 

Kverndokk har samarbeidet med alle de store orkestrene i Norge, og i 2000 var han årets komponist ved Trondheim Symfoniorkester. Han har samarbeidet mye med vokalensemblet Nordic Voices, og våren 2015 ga de ut cd-en ”Fuge der Zeit” på plateselskapet Aurora, til meget gode kritikker og flere Spellemannspris-nominasjoner.


Øystein Wiik er utdannet ved Statens Teaterhøyskole og debuterte som Jesus i musikalen Godspell ved Den Nationale Scene i Bergen. Dette førte til engasjement ved Oslo Nye Teater, og deretter Det Norske Teatret i Oslo, med roller som Philip i "You never can tell", Tony i "West Side Story", Rum Tum Tugger i "Cats", Theo i "Piaf", Motel i "Spelemann på taket». Øystein Wiiks internasjonale gjennombrudd kom med hovedrollen Jean Valjean i Les Misérables ved Det Norske Teatret, en rolle han også gjorde ved Raimund Theater i Wien og deretter i originaloppsetningen ved The Palace Theatre i London.

Wiik har også sunget på store europeiske scener i roller som Judas i "Jesus Christ Superstar", Che i "Evita", Peter Wessel i "Tordenskiold", Barinkay i "Sigøynerbaronen". Sou Chong i "Smilets Land". Sweeney i "Sweeney Todd". The Phantom i "The Phantom of the Opera», Anatoli i "Chess", Alberto Knox i "Sofies Verden", Vincent i "Vincent van Gogh". Harry Driscoll/ James Milligan i «Frendelaus». Øystein Wiik er også librettist og har skrevet og produsert flere musikaler og operaer: Sofies Verden, Vincent van Gogh, Farlige Forbindelser,  Frendelaus, Martin L, Jorden rundt på åtti dager (opera og musikal versjon), Max and Moritz, Supersize Girl, Dickie Dick Dickens, Fanny & Alexander og I rosens navn.

I 2010 debuterte Wiik som krimforfatter med romanen Dødelig applaus, og har siden 2010 utgitt 8 krimromaner.


Kort cv Pianist:

Bjørge Verbaan:  Bjørge Verbaan er freelance pianist/kapellmester, utdannet ved NTNU i Trondheim. Han jobber bl.a for Complete Vocal Institute og Musikkteaterhøyskolen som repetitør. 

De siste par årene har han bl.a gjort Jesus Christ Superstar (Haugesund), Trollmannen frå Oz (Riksteatret), Syng liv i ditt liv (Konsertforestilling), Chess in concert (Lillestrøm), Da verden kom på skinner (Lillestrøm), og komponert musikken til Askepotts jul (Hovedscenen Latter).

Registreringsskjema