Medietrender 2018

PROGRAM
0900 Velkommen


Rikets medietilstand

Ingvar Sandvik, utviklingsdirektør Kantar Media

Med utgangspunkt i Kantar Medias offisielle leser-, lytter- og seertallsmålinger, Interbuss, Social Media Tracker, 24-timer og Forbruker & Media, gir Sandvik en status på det norske folks medievaner. Han deler også sine forventninger til mediemarkedet i 2018.


Dette er Media City Bergen

Anne Jacobsen, daglig leder NCA Media

I løpet av 2017 har så godt som alle mediebedrifter i Bergen flyttet inn i medieklyngen Media City Bergen. Jacobsen forteller om planleggingen, innflyttingen og fremtidsplanene, til det mange mener vil blir Norges viktigste miljø for medieinnovasjon.

 

Nye betalingsmodeller i avishusene

Eivor Jerpåsen, nyhetsleder i Tønsbergs Blad

Etter mange år med inntektsfall i avishusene kommer det nå rapporter om bedre tider. Ved å stenge for gratispassasjerer og fokusere på lojale lesere har Tønsbergs Blad, og en rekke andre lokalaviser, klart å snu den negative trenden. Jerpåsen forteller om innsiktsarbeidet og logikken bak den nye abonnementsøkonomien.


Norges eneste mediehus på Snapchat Discover 

Thomas Manus Hønningstad, strategidirektør VGTV

VG er fortsatt det eneste norske mediehuset som har inntatt den eksklusive Discover-funksjonen på Snapchat. Hønningstad deler erfaringene fra det første året på Snapchat. Har VG klart å tiltrekke seg et større og yngre publikum? Og hvordan har annonsørene omfavnet det nye formatet? 


«Roeng» -  kommunen som opplever en omvendt Terra-skandale

Anne Bjørnstad, dramasjef Rubicon

Nå er teamet bak Lilyhammer tilbake med en ny dramaserie. Denne gangen er handlingen lagt til den fiktive kommunen Roeng, som opplever en omvendt Terra-skandale. Vi tar en prat med en av skaperne om ideen, arbeidet og forventningene – og hvorfor det satses mer enn noen gang på norskprodusert tv-drama.


Moderne norsk tv-historie – 30 år på 30 minutter

Trine Syvertsen, professor Institutt for medier og kommunikasjon

Christopher Pahle, regissør og tv-anmelder

Njål Engesæth, programleder "Lisenskontrolløren"

TV-mediet har samlet, begeistret, forarget, opplyst og forundret det norske folket i mer enn 50 år. Vi ser nærmere på åra 1995-2025, og har invitert tre av Norges fremste tv-eksperter for å diskutere tv-mediets innflytelse på det norske samfunnet og den norske folkesjela. Og spør, er storhetstiden for fjernsynet over?


Fremtidens TV-måling TVOV

Guro Stavn, prosjektleder TVOV Kantar Media

Håkon Lund Sørensen, medieanalytiker NRK Analyse

Fra januar 2018 får Norge en helt ny my måling for TV og online video. Den blir kalt en av verdens mest sofistikerte mediemålinger. Stavn og Sørensen forteller hvordan målingen skal gjennomføres, hva som er nytt og hvilke nye analysemuligheter dette vil gi markedet. Vi får også de aller første offisielle tallene fra den nye undersøkelsen.


Møt Norges gamerdronning

«Emzia»

Emilie, som går under gamingaliaset «Emzia», livestreamer på Twitch tre kvelder i uka og reiser verden rundt på gaming-events. I tillegg er hun i blant å se som programleder for «World of Esport» på Viasat Sport, som sendes i 35 land. Hun forteller det du bør vite om verdens ledende videoplattform for gamere, og sporten som går under radaren på det langrennelskende norske folk.


Fra hype til virkelighet: IoT og AI i mediebransjen

Eirik Solheim, medieutvikler NRK Beta

Kunstig intelligens er på full fart inn i mediebransjen. Dette byr på muligheter, farer og etiske dilemmer. Solheim for seg noen innovative tv-produksjoner for å vise hvordan NRK har jobbet med sosiale medier, internet of things, kunstig intelligens og droner.

 
All Makt Mediespesial

Eirik Bergesen med gjester 

Satireshowet All Makt oppsummer de største suksessene og fiaskoene i medieåret 2017. Og du vil ikke tro hva All Makt tror mediene finner på i 2018!


1600 SLUTT

Med forbehold om endringer.

Beklager, påmeldingsfristen har gått ut eller arrangementet er fulltegnet.