Kantar inviterer til seminar om barn og unges medievaner.
Vi presenterer ferske tall om medievanene blant norske barn og tenåringer, og setter søkelys fenomener blant unge mediebrukere.
Pris: NOK 1000,- ekskl. mva.
UTSOLGT FOR FYSISKE BILLETTER.
Hvis du ønsker å kjøpe digital billett, send e-post til tone.buvig@kantar.com.
PROGRAM
09.00 Velkommen
09.05 Barn og unges medievaner
Nils Petter Strømmen og Jonas Østnes, medieanalytikere i Kantar
På hvilke medieplattformer treffer du de unge i 2021? Vi presenterer hovedfunn fra våre ferske rapporter «Mediebarn og «Medieungdom», som viser hvilke medieplattformer barn og unge bruker for nyheter og underholdning.
09.50 Unge som innfødte i en global mediekultur
Vilde Schanke Sundet og Marika Lüders, medieforskere ved Institutt for medier og kommunikasjon ved Universitet i Oslo
Mediehverdagen til norske tenåringer domineres i stor grad av globale plattformer som YouTube, Snapchat, TikTok og Netflix. Ser vi konturene av en «tapt» generasjon for norske medier? Og hva betyr i så fall det for unge selv, mediebransjen og den politiske styringen av mediene? Nytt forskningsprosjekt skal studere global ungdomskultur og globale underholdningsmedier.
10.25 Bokbad «Sosiale Medier» - helt ny bok!
Ida Aalen og Magnus Hoem Iversen
Sosiale medier er for viktig til å overlates til synsing, mener forfatterne av den nye boka «Sosiale medier». Aalen og Hoem har fulgt forskningen på feltet gjennom ti år, og gir oss svar på sentrale spørsmål om hvilken rolle de sosiale mediene spiller i de unges liv – og hva de gjør med samfunnsdebatten og demokratiske prosesser.
11.00 Grønt ungt engasjement i lokalavisa
Marie Olaussen, samfunnsredaktør i Tønsbergs Blad
Tidligere i år arrangerte Tønsbergs Blad en skrivekonkurranse for unge om klima og miljø. Resultatet ble et eget bilag med 50 bidrag, som beviser at lokalavisa fortsatt kan klare å engasjere unge lesere. Samfunnsredaktør forteller hvorfor og hvordan de jobber målrettet mot å nå ut til barn og unge.
11.30 Slik jobber vi med unge lesere i VG
Mathias Jørgensen, leder avdelingen Z i VG
1 av 3 tenåringer besøker VG daglig, og avisa er det klart største redaksjonelle mediet blant norsk ungdom. Både Snapchat og video har vært viktige prioriteringer for å lage relevant og treffsikkert innhold for målgruppa. Vi får høre mer om satsingen og grepene som gjør at avisa lykkes med å nå de unge.
12.00 SLUTT
Med forbehold om endringer.