Deltager.no er blitt LetsReg- Norges ledende påmelding og betalingsløsning

24. mai: Global Oslo Music presenterer Saleh Mahfouds "Post War Sounds"

VELKOMMEN TIL GLOBAL NIGHTS 2022: NYE PRODUKSJONER: BESTILLINGSVERK – KONSERTER & CLUB

Etter er å ha måttet avlyse 8. og 9. utgaven av vår årlige festival – Global Nights – på grunn av pandemien, kan vi endelig åpne dørene for den 10. utgaven i perioden 24.-28. mai. Der vår løpende konsertvirksomhet gjennom året har et bredt og variert program, presenterer vi gjennom Global Nights i hovedsak nye produksjoner som urfremføringer av bestillingsverk vi står bak, nye utøverkonstellasjoner, plateslipp, eller ferske klubb- og konsertproduksjoner.

HARMONIER OG TVIL

24. mai: Global Oslo Music presenterer Saleh Mahfoud med Post War Sounds

Til Global Nights kommer Saleh Mahfoud med eget ensemble. Saleh, som regnes som en ledende utøver innen arabiske musikktradisjoner, presenterer her sitt eget personlige prosjekt Post War Sounds med musikk og poesi som kombinerer innsiktsfulle opplevelser og dype følelser, samt reiser viktige eksistensielle spørsmål.

Post War Sounds balanserer mellom moderne musikk og tradisjonell folkemusikk. Gjennom improvisasjoner skapes et utvidet rom for refleksjon. Et utvalg av poesi skrevet av poeter innen sufitradisjoner og norske poeter byr på spennende historier og reiser spørsmål rundt kjærlighet, eksil, flukt, hjem, ensomhet, vennskap og menneskelige forbindelser. Saleh byr også på egne tekster samt tekster skrevet av venner av ham.

I en reise full av uendelige muligheter til å søke etter meningen med livet, fungerer de orientalske tradisjonelle elementene som en Blue Topaz for å beskytte, veilede og for å finne den perfekte veien videre. Saleh, som kom til Norge fra Syria i 2015, henter fra egne minner, historier og opplevelser som smeltes sammen og danner utgangspunktet for elementene i Post War Sounds. Resultatet blir en musikalsk eliksir, slik utøverne selv elsker å beskrive det.

Bruk av instrumentene Kanun og Oud, som dateres 5000 år tilbake og i dag har en spesiell plass i musikkulturer rundt om i verden, har en sentral plass i musikken vi her får. Her møter vi også avantgardekunstnerne Jonas Cambien, Andreas Wildhagen og Joel Ring samt en utøver av mer tradisjonell musikk, Khalid Laaouam. Dette er et ensemble på reise for å finne den perfekte balansen mellom elementene i Post War Sounds, men også for å skape en ubalanse mellom dem – dessuten i en kontinuerlig jakt på å finne harmoniene mellom kontrastene.

VIRTUOST MØTE

Konserten avslutter i samspill med Ahmad Ibrahim Al-Khatib (Oud) og Kaveh Mahmudiyan (Tombak), som har konsert på samme scene fra kl. 19'00.  Vi lover  her et unikt møte mellom noen av de aller fremste utøverne av arabiske og persiske musikktradisjoner. Les mer om duoens konsert tidligere på kvelden: https://fb.me/e/1IKwumOgJ

Med støtte fra Kulturrådet og Oslo kommune

Registreringsskjema