Emnekurs (18 timer) i
individuell veiledning og supervisjon for allmennleger
Rammer: 2 + 2 timers forberedelser, og 1+1 dag samling torsdag 28.10 og torsdag 18.11 2021 (7+7 timer).
Organisering:
Kurset inneholder mye erfaringsutveksling, diskusjon og ferdighetstrening og holdes derfor fysisk.
Antall deltakere: Inntil 24
Kursledelse:
Kursledere Kari Ersland og Morten Munkvik og ALIS kontor Vest Hans Høvik og Anja Mørch-Rasmussen.
Kursarrangør: ALIS-kontorene
Kursavgift:
3900,- Vi oppfordrer alle til å be om refusjon av kursavgift og om praksiskompensasjon fra sin kommune
Læringsmål: ALM 002 og FKM 20
FORBEREDELSER TIL KURSDAG 1
- Les Kurshefte om individuell veiledning og supervisjon i allmennpraksis og klikk innom lenkene du finner interessante.
- Gjør deg kjent med temaheftene Felles kompetansemål og Allmennmedisin kliniske læringsmål.
- Til gruppesamtale om egen læring - Ta med deg et eksempel fra din egen læring under spesialistutdanningen i allmennmedisin (Altså etter turnustjenesten.) Vi leger lærer på mange måter, og det er nyttig å brukes egne personlige erfaringer når vi snakker om dette.
- Til ferdighetstrening i veiledningssamtaler - Ta med deg en fersk situasjon eller et problem fra ditt nåværende arbeid, som er uløst eller uferdig, og som du ønsker veiledning på. Det kan være relatert til pasientarbeid eller til forhold på ditt legekontor, eller samhandling med andre deler av helsevesenet. Tenk gjerne gjennom hvordan du blir berørt av dette.
Program kursdag 1
Mål for dagen:
Deltakerne skal reise hjem med motivasjon og kompetansepåfyll til å drive med individuell veiledning og supervisjon av ALIS.
0900 Velkommen og informasjon om dagen.
0915 Hvem er vi? Presentasjon av alle kursdeltakerne.
1015 Pause
1030 Gjennomgang av viktige begreper i spesialistutdanningen.
1115 Demonstrasjon av første samtale mellom individuell veileder og ALIS.
1130 Lunsjpause
1230 Veiledningspedagogikk - Hvordan kan samtaler med veileder bidra til læring?
1310 Demonstrasjon av veiledningssamtaler - Hvordan og hvordan ikke?
1330 Pause
1345 Gruppearbeid: Ferdighetstrening i veiledningssamtaler ved hjelp av triader. Problemstillingene som dere har forberedt blir tema for samtalene.
1450 Gjennomgang i plenum av gruppearbeidet.
1515 Hvordan gi tilbakemeldinger til ALIS?
- Innledning
- Øvelse to og to i å motta ros.
- Kritisk tilbakemelding til ALIS - Hvordan og hvordan ikke?
- Tilbakemelding til veileder, både rosende og kritiske. Øvelse i plenum.
1550 Kommentarer til dagens program og litt om forberedelsene til neste kursdag.
1600 Slutt
FORBEREDELSER TIL KURSDAG 2
- Kursheftet er en del av kurset. Les det gjerne om igjen
- Gjennomfør en evalueringssamtale med din ALIS. Forslag til spørsmål:
- Hvordan synes du din læring som spesialistkandidat har vært til nå?
- Hvordan synes du veiledning og supervisjon har fungert til nå?
- Hva kan forbedres eller gjøre at du lærer mer?
- Gjennomfør en felleskonsultasjon med din ALIS, knyttet til ett eller flere av læringsmålene ALM 042-050.
Program kursdag 2
0900 Velkommen og plan for dagen
0915 Erfaringsutveksling i de samme gruppene som på første kursdag.
Hver deltaker forteller om egen virksomhet som veileder/supervisør og om innholdet i evalueringssamtalen. Hva vil du gjerne bli bedre på som veileder/supervisør?
1015 Pause 15 min
1030 Kort repetisjon av metoder ved kritisk tilbakemelding.
1045 Ferdighetstrening i kritisk tilbakemelding. To og to, basert på skrevne eksempler.
1115 Film som viser samtale med en «vanskelig veiledbar» ALIS.
1130 Lunsj
1230 Felleskonsultasjon med veileder/supervisør
- Film og ferdighetstrening to og to
- Plenum der deltakerne gir tilbakemeldinger til veilederen på filmen og deler egne erfaringer med felleskonsultasjon.
1400 Pause
1415 Kompetansevurdering, attestasjon av læringsaktiviteter og godkjenning av læringsmål. Veileders dobbeltrolle som hjelper og som dommer. Hvilke dilemmaer kan oppstå? Hvordan gjør vi det i praksis?
Innledning, «summegrupper» og plenumssamtale der deltakerne deler eksempler, erfaringer og tanker
1500 Pause
1515 Hva gjør veileder ved grunnleggende tvil om ALIS bør godkjennes? Hvem kan veileder rådføre seg med? Hvordan kan saksgangen bli?
1545 Skriftlig og muntlig kursevaluering.
1600 Slutt